Ahlan Wasahlan... Welcome... Selamat datang...

Selamat mengunjungi blog saya yang serba dhaif ini... blog ini hanyalah sekadar tempat saya membuat review tentang sesuatu isu, produk dan tempat saya mencurahkan apa saja pandangan, idea dan karya yang tidak seberapa....Terdapat juga entri-entri yang saya perolehi daripada kursus-kursus, pembacaan serta perkongsian dengan teman-teman bloggers dan saya panjangkan lagi perkongsian di sini. Terlalu banyak kekurangan dan insyaAllah akan saya perbaiki dari semasa ke semasa. Diharapkan agar ada sahabat-sahabat yang sudi berkongsi idea dan apa saja isu dan komen di sini. Segala sumbangan, nasihat dan apa saja komen dan input yang membina saya dahului dengan jutaan terima kasih. Syukran Jazilan.




Terima kasih kerana sudi singgah ke blog saya. Sila tekan butang "like" sekiranya anda suka dengan blog ini. Terima kasih sekali lagi

Saturday, May 05, 2018

PRU 14, Buatlah Pilihan Yang Bijak Untuk 5 Tahun Yang Aman dan Sejahtera

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua yang sudi membaca catatan ringkas ini.

Alhamdulillah, syukur saya panjatkan kepada Allah Ta'ala kerana masih memberi peluang untuk saya bernafas, memperbaiki kelemahan diri serta berusaha untuk berdiri teguh pada jalanNYA. Semoga DIA sentiasa sudi untuk membimbing dan menunjuki hambaNYA yang lemah dan hina ini kepada jalanNYA yang LURUS lagi BENAR InsyaaALLAH. Selawat dan salam juga buat Junjungan Mulia, Suri Teladan Terbaik, Rasulullah s.a.w, Muhammad Penghulu para ambiya' wal mursalin. 

09 Mei 2018 hari Rabu merupakan tarikh dan hari penentuan untuk negara kita yang tercinta Malaysia di mana pada hari ini rakyat akan menurunkan kuasa untuk memilih kerajaan yang akan mengurus tadbir negara ini untuk tempoh jangka masa 5 tahun ke depan. Tempoh 5 tahun agak panjang. Sekiranya kerajaan yang bakal diberi mandat nanti akan menjalankan urus tadbir negara dengan adil, saksama dan amanah, meletakkan agama sebagai suluh dalam pentadbiran, mendahulukan kepentingan rakyat daripada kepentingan peribadi, bebas rasuah, segala bantuan untuk rakyat dapat disalurkan secara telus tanpa ada ketirisan berlaku, beban rakyat dikurangkan dengan menurunkan kepelbagaian kos sara hidup serta banyak lagi yang menjurus kepada kesejahteraan untuk rakyat dan negara  sudah pastinya tempoh 5 tahun itu terasa cepat berlalu. 

Bayangkan pula sekiranya mandat kepimpinan ini jatuh kepada tangan-tangan yang rasuah, penipu, hipokrit, yang mendahulukan kepentingan peribadi daripada kepentingan rakyat, menjual agama demi jawatan dan pangkat, yang cakap tak serupa bikin, pastinya tempoh 5 tahun akan menjadi sangat panjang. Rakyat pasti sengsara, terbeban dan tertekan. Namun, disaat itu kamu sudah tidak mampu berbuat apa-apa. Hanya rungutan demi rungutan yang kedengaran. Marah kamu, susah kamu, bebanan yang kamu terpaksa pikul dan tanggung siapa akan peduli. Jangan dirungut akan kos sara hidup yang makin meningkat, jangan disesali akan semakin hilangnya moral dan runtuhnya akhlak anak-anak kita, jangan dibebel akan sistem pendidikan dan perundangan yang semakin pincang, jangan dan jangan kerana disaat diri mampu memilih untuk menentukan siapa yang bakal mengurus tadbir negara ini dengan baik tetapi kamu nafikan dengan memangkah yang salah. 

Sahabat2 pembaca budiman, 
Jangan kata kita tak tahu mana yang betul dan benar, jangan kata semuanya sama. Ya, sudah pastinya setiap mereka ada kelemahan dan kekurangan. Kita kan manusia. Iman kita adakalanya bertambah dan berkurang. Namun, nasihat saya kepada diri saya dan semua pembaca, buatlah penilaian secara telus. Berilah keutamaan kepada bakal pemimpin yang mempunyai track record yang baik dan bebas rasuah serta memartabatkan agama dalam kepimpinan. Pemimpin yang faham agama insyaALLAH akan mampu mengurus tadbir negara dengan baik berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah sebagaimana yang telah dilakukan oleh junjungan besar kita Muhammad s.a.w dalam membentuk Daulah Islamiyyah di Bumi Madinah Al-Munawarrah tanpa mengabaikan kepentingan yang bukan Islam. 

Kita bukan tak faham, kita bukan tak tahu, tetapi kita sengaja pekakkan telinga dan butakan mata. Kita seolah-olah tidak yakin dengan Allah SWT sehingga kita meletakkan pergantungan kita kepada manusia melebihi pergantungan kita kepadaNYA. Kita terlupa bahawa Islam merupakan agama yang syumul (menyeluruh) mencakupi semua bidang kehidupan baik dari aspek ibadah, muamalat, ekonomi, pengetahuan, perundangan dan sebagainya.  Saya menyeru untuk kita sama-sama buat pilihan yang bijak. Inilah masanya. Wallahua'alam. 


p/s : Di sini saya sertakan manifesto sebahagian parti2 politik yang bertanding untuk rujukan semua pembaca. Bacalah dengan hati yang terbuka. 




2 comments:

  1. Al-Quran dan As-Sunnah jadikan pegangan, inshaaAllah hidup sejahtera bersama Islam. Vote for Islam!

    ReplyDelete

Terima kasih di atas komen anda. Diharapkan sebarang komen yang ditinggalkan tidak menyentuh sensitiviti agama, perkauman dan isu keselamatan negara. Pihak saya tidak akan bertanggungjawab ke atas setiap komen yang tidak bermoral, melanggar etika dan undang-undang. Adalah juga diingatkan sebarang komen yang ditinggalkan di bawah tanggungjawab anda sendiri.